Egyre több baleset történik idős sofőrök részvételével Magyarországon, ami felveti a vezetési alkalmasság szigorúbb ellenőrzésének szükségességét. A 2024-es év első felében több mint 6500 közlekedési baleset történt, amelyek közül 996-ot 65 év feletti vezetők okoztak, így a kérdés egyre sürgetőbbé válik.
Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője szerint a jelenlegi magyar szabályozás nem elég szigorú. Az idősebb sofőrök vezetési alkalmasságát jelenleg főként orvosi vizsgálatok alapján döntik el, azonban ez nem minden esetben elégséges. A probléma az, hogy az orvosok csupán a fizikai állapotot tudják ellenőrizni, de nem látják, hogyan vezet az illető a forgalomban.
Ezért Kapitány javasolja, hogy a jövőben közlekedési szakembereket is vonjanak be az idősek alkalmasságának megítélésébe. Egy rövid, 20 perces felmérés alapján már jobban meg lehetne állapítani, hogy az idős vezető biztonságosan tud-e közlekedni.
Számos országban már szigorúbb szabályokat alkalmaznak az idősebb sofőrökkel szemben, ami példát jelenthet Magyarország számára is.
Kapitány szerint a családoknak is nagyobb szerepet kellene vállalniuk abban, hogy felismerjék, ha idős hozzátartozójuk már nem alkalmas a biztonságos vezetésre. Az ő figyelmük és felelősségük kiemelkedően fontos lehet ebben a kérdésben.
A tanulság az, hogy a közlekedésbiztonság érdekében szükség van a szigorúbb ellenőrzésekre, különösen az idősebb korosztály esetében. Az orvosi vizsgálatok mellett a közlekedési szakemberek és a családok együttműködése segíthet a balesetek megelőzésében.