Egy elegáns Tiffany kék doboz sok lány szívét megdobogtatja, mert egy vágyott ékszer van benne. És nem számít, hogy ez egy olcsó ezüst darab vagy egy drágakövekkel kirakott darab, bármelyik hibátlan lesz. És ez az, amiért ez a márka olyan népszerű.
Úgy döntöttünk, hogy kiderítjük, hogyan jött létre és hogyan fejlődött a jelenkor egyik legsikeresebb cége.
– A céget Charles Lewis Tiffany és John B. Young alapította 1837-ben, de az első üzletük messze nem volt csillogó – írószereket és különleges árukat árultak. Később Charles átvette a céget, átnevezte Tiffany & Company-ra, és úgy döntött, hogy elsősorban az ékszerekre koncentrál.
– Az alapítás dátumának megünneplésére a Tiffany kiadott egy kollekciót „1837” néven, és továbbra is kiadja.
– A márkát III. Napóleon felesége, Eugenie de Montijo császárné ihlette. Ő volt a 19. század legnagyobb divatikonja. Amikor Charles Tiffany meglátta a portréját, tudta, hogy a kék árnyalata a ruhájában nagyon népszerű lesz. Úgy döntött, hogy ez lesz a Tiffany márka hivatalos színe.
Eugénia császárné portréja
– Üzletének fejlesztése érdekében Charles létrehozta Amerika első postai megrendelésű katalógusát, a „kék könyv” néven ismertet, amelynek borítója a Tiffany márka színe volt. Sok más márka követte a példáját, amikor rájöttek, hogy ez a megközelítés mennyire sikeres.
– A színt a Pantone újraalkotta. És mivel ez a szín a Tiffany & Co. tulajdonában van, hasonló színt sehol máshol nem találsz.
– Charles volt az, aki feltalálta a nagy drágakővel ellátott eljegyzési gyűrűt. 1886-ban úgy döntött, hogy a gyémántot felemeli a karika fölé. Hamarosan Amerikában minden nő ezt az ékszert akarta.
– Tiffany néhány más darabja is klasszikussá vált, például a színes üvegből készült Tiffany-lámpa. Steve Jobsnak, aki egy szinte üres otthonban szeretett élni, csak egy lemezjátszó és egy Tiffany-lámpa volt a nappalijában.
– Egyetlen szigorú szabály van egy Tiffany üzletben: soha nem engedik, hogy a márkaszínű dobozt megvegyük, mert az ingyen van. Az ember csak vásárlással juthat hozzá. Egy 1906-os újságcikk szerint: „Tiffany-nak van egy dolog a raktárában, amit nem lehet megvenni tőle, akármennyi pénzt is ajánlasz, csak odaadja neked. Ez pedig az egyik doboza”.
– Charles és a következő tulajdonosok felismerték, hogy az ékszertervezők jelentik a kulcsot ahhoz, hogy a cég releváns maradjon. Ezért mindig a legjobbakkal dolgoztak együtt. A Tiffany úgynevezett második aranykora Walter Hoving vezetése alatt kezdődött 1955-ben. Ő alkalmazta Jean Schlumbergert, akinek fantáziadús ötletei egyedülálló módon kombinálták a drágaköveket rendkívül részletes mintákban. Emellett bevezette a korábban ismeretlen színes drágakövek, például a kunzit, a morganit, a tsavorit és a tanzanit választékát, amelyeket a Tiffany történetének jeles személyiségeinek vagy a kövek származási országának tiszteletére neveztek el.
– Elsa Peretti és Paloma Picasso ékszertervezők az 1970-es és 1980-as években csatlakoztak a Tiffany & Co-hoz, és a legszebb és legszínesebb Tiffany-kollekciókat tervezték. Paloma Picassót az 1970-es években a manhattani épületeken található graffitik ihlették. A város utcai művészetét elegáns, fényűző, grafikus ékszerekké alakította át, amelyek a mai napig nagy népszerűségnek örvendenek.
– A Tiffany & Co tulajdonában van a valaha felfedezett egyik legnagyobb sárga gyémánt. A gyémánt karátsúlya 287,42 karát (57,484 g) volt nyersen. Amikor 1878-ban felfedezték a dél-afrikai Kimberley bányában, a Tiffany gemológusa, George Frederick Kunz, akire a gyémánt csiszolását bízták, mindössze 23 éves volt. Egy évig tanulmányozta a drágakövet, mielőtt elkezdte volna csiszolni. Kunz a gyémántot párna alakúra vágta, 82 fazettával – 24-el többel, mint a hagyományos kerek briliáns -, hogy maximalizálja a gyémánt ragyogását.
– Herbert Tillander ékszer- és gyémánttörténész ezt „csillagbriliáns csiszolásnak” nevezi. Érdekes módon Kunz nem járt főiskolára. Az ásványtant könyvekből és terepi kutatásokból tanulta magától.
– Ezt a 30 millió dollárt érő híres gyémántot mindössze 4 ember viselte. Lady Gaga a 2019-es Oscar-díjátadó ünnepségen viselte, Mary Whitehouse az 1957-es Tiffany-bálon, Audrey Hepburn az Álom luxuskivitelben reklámfotóin, Beyoncé pedig a Tiffany 2021 reklámkampányához készült fotókon.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
– A cég számára mindig is fontos volt nemcsak a termékeinek dizájnja, hanem az üzletek belső tere és hangulata is. Érdekesség, hogy a Flagship Fifth Avenue üzlet volt az első teljesen légkondicionált épület New Yorkban, és ez természetesen hozzájárult ahhoz, hogy a vásárlók jól érezzék magukat odabent, és kényelmesen vásároljanak.
– Az Álom luxuskivitelben (Breakfast at Tiffany’s) volt az első film, amelyet az üzletben forgattak, és amelyet 40 biztonsági őr vigyázott. A film által inspirálva az áruház megnyitotta saját kávézóját, a Blue Box Cafét.
Szereted a Tiffany ékszereket, vagy szerinted túl van értékelve? Írd meg nekünk az alábbi hozzászólásokban.