10 egészséges élelmiszer, ami árthat neked, ha helytelenül fogyasztod

Vannak bizonyos ételek, például a gombák, amelyek nagyon veszélyesek lehetnek egészségünkre. Ha helytelenül fogyasztjuk őket, akkor még a legegészségesebb ételeknek, például a méznek is lehet halálos hatása az egészségünkre.

Összeállítottunk egy listát 10 olyan egészséges élelmiszerről, amelyek veszélyesek lehetnek egészségünkre, ha nem vagyunk különösen óvatosak.

1. Vörös hús, baromfi és tenger gyümölcsei

Ha vörös húst, baromfit vagy tenger gyümölcseit grillezel, a magas hőmérséklet megváltoztatja a húsban levő fehérjéket, és veszélyes lehet az egészségre. Az egészségügyi kockázatok elkerülése érdekében ezeket alacsonyabb hőmérsékleten kell főzni.

Ily módon az alacsony hőmérséklet csökkenti a rákkeltő anyag felhalmozódását az ételekben. Fontos fontolóra venni a hús pácolását és a gyakori megfordítását is. Ez hozzájárulhat a rákot előidéző (karcinogén) vegyületek minimalizálásához.

2. Méz

Lehet, hogy nem tudod, de a méz sok méreganyagot tartalmaz. Összegyűjtése után a méz pasztörizálási folyamaton megy keresztül, hogy megsemmisítsék ezeket a toxinokat. A pasztörizálatlan méz fogyasztása azonban nagyon veszélyes lehet az egészségre.

Mindössze egy teáskanál nem, vagy nem megfelelően pasztörizált méz is fejfájást, szédülést és hányást okozhat.

3. Bodza

A bodza egy virágos növény, amelynek számos egészségügyi előnye van, és gyakran használják dzsemekben, borokban és teákban. Amit azonban a bodza növényről nem tudtál, az az, hogy a magjai és levelei mérgezőek, és halálos koncentrációban tartalmaznak glikozidot, ami a cianidot termelő vegyület.

Ha a bogyók nincsenek megfelelően leszűrve, vagy ha éretlenek a lekvár vagy bor készítésekor, a bodza émelygést okozhat, kómát válthat ki, sőt halált is okozhat. Szerencsére a bodzabogyóban található mérgező anyagokat a főzéssel hatékonyan el lehet távolítani. A nyers bodza fogyasztása hányingert, hányást, hasmenést okoz.

Hirdetés

4. Burgonya

Ha a burgonyát rossz körülmények között hagyják, például nedves vagy világos helyen, vagy ha túl sokáig tároljuk, akkor bezöldülhetnek, és csírázni kezdhetnek. Ha a burgonya zölddé válik és kihajt, akkor ajánlott inkább kidobni, még akkor is, ha levágtad a hajtást.

Ezek a burgonyák olyan mérget tartalmazhatnak, amely gyomor-bélrendszeri problémákhoz vezethet, például hányáshoz, hasi fájdalomhoz és hasmenéshez.

5. Kesudió

Hirdetés

A nyers kesudió fogyasztása halálos lehet, különösen azok számára, akik allergiásak a mérges szömörcére. Tudjuk, hogy a nyers kesudió megtalálható az üzletekben, de az az igazság, hogy valójában nem nyers. Gőzölték őket, hogy eltávolítsák belőlük az urusiol nevű vegyszert, amely a mérges szömörcében is megtalálható.

Ha véletlenül előfordul, hogy nyers kesudióval találkozol a természetben, eszedbe se jusson enni belőle. Még ha nem is vagy érzékeny a mérges szömörcére, akkor is akár már egy maréknyi nyers kesudió elfogyasztása is súlyosan károsíthatja az egészségedet.

6. Mandula

Hirdetés

Kétféle mandula létezik: édes és keserű. A keserű mandula állítólag viszonylag nagy mennyiségű hidrogén-cianidot tartalmaz, és felnőttek esetében mindössze 5-10 szem nyers, keserű mandula fogyasztása is problémákat okozhat, gyermekeknél pedig halálos következményekkel járhat.

A feldolgozott keserű mandula azonban továbbra is biztonságosan fogyasztható, amennyiben az összes hidrogén-cianidot kivonják belőle a finomítási folyamat során. De ha kint vagy az erdőben, és látsz egy mandulafát, ne kockáztass.

7. Kenyér

Embed from Getty Images

Annak ellenére, hogy a kenyér rendszeresen fogyasztott étel, egyes kenyérfajták többet ártanak, mint használnak. A csomagolt fehér kenyér erősen feldolgozott lisztet és adalékanyagokat tartalmaz, amelyek egészségtelenné teszik. A fehér kenyér gyakori fogyasztása elhízást, szívbetegségeket és cukorbetegséget okozhat.

Hirdetés

Még a teljes kiőrlésű kenyér is tartalmazhat különféle tartósítószereket, hozzáadott cukrokat és sót, amelyek károsak az egészségre. Javasoljuk, hogy fogyassz csírázott szemeket is tartalmazó kenyeret, mivel ez könnyebben emészthető, és több fehérjét, rostot, folátot, C-vitamint és más egészséges tápanyagokat tartalmaz.

8. Brazildió

A brazildió híresen gazdag szelénforrásként ismert. A szelén létfontosságú az egészségünk számára, de túlzott fogyasztása mérgező lehet. A felnőttek számára napi 50-70 mikrogramm szelén fogyasztása ajánlott, és egy brazil dió 60-95 mikrogramm szelént tartalmazhat.

4 vagy 5 brazil dió elfogyasztása minden bizonnyal túllépi a felnőtteknél javasolt szelén küszöböt, és mérgezéshez vezethet. A szelén túladagolás tünetei között szerepelnek memóriazavarok, emésztési problémák, fáradtság és potenciális hajhullás.

Hirdetés

9. Tej

A tej természetes formájában víz, fehérjék, cukrok, ásványi anyagok és vitaminok keveréke. Annak ellenére, hogy a tej hatalmas egészségügyi előnyökkel jár, vannak bizonyos kockázatok, amelyekkel tisztában kell lennünk. A rendszeres tejfogyasztás egészséges, de túlzott fogyasztásával növelhető az érelmeszesedés és a szív-érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata.

Ezenkívül, a túl sok kalcium fogyasztása a tejből, a nőknél petefészekrákot okozhat, a férfiaknál pedig prosztata rákot. Az egészséges táplálkozás szempontjából elengedhetetlen a kiegyensúlyozott tejbevitel fenntartása.

10. Kagyló

A kagyló kiváló eleme az egészséges táplálkozásnak, mivel gazdag fehérjékben, omega-3 zsírsavakban, jó zsírokban és számos ásványi anyagban, például magnéziumban, cinkben, vasban és rézben. Mindezek a szuper-egészséges tápanyagok jelentős előnyökkel járnak a test számára. A kagyló azonban az egyik olyan étel, amit nagyon nehéz megfelelően elkészíteni, és ha nem főtt meg rendesen vagy nyers marad, tartalmazhat egészségre káros szennyező anyagokat.

A kagyló rendkívül érzékeny is és nagyon könnyen megromlik. A kissé romlott kagyló fogyasztása baktériumfertőzésekhez és ételmérgezéshez vezethet. Tehát nagyon fontos külön figyelmet fordítani a kagyló fogyasztására, és csak akkor szabad megenni, ha 100%-ban biztos vagy abban, hogy friss és jól meg van főve.

Melyik lepett meg legjobban a fentiek közül? Tudsz egyéb tényeket olyan egészséges ételekről, amelyek negatívan befolyásolhatják az egészséget? Oszd meg velünk gondolataidat kommentben.